Malmöavdelningen av ”Kommunistiska Partiet” delade nyligen
ut flygblad till polska arbetare med texten: ”Gå med i facket eller åk hem”. Tilltaget,
som förstås stött på hård kritik från diverse håll, försvaras av KP med att de
polska arbetarna – som hyrs ut till att jobba för slavlöner av
bemanningsmaffian - är ”lönedumpare” och därmed att jämställa med strejkbrytare.
Anklagelserna om rasism avfärdas som ”PK” och ”identitetspolitik” och alla som
kritiserar KP betecknas som ”anarkister” eller ”småborgare”. I själva verket
har KP:s opportunistiska politik en hel del gemensamt med den småborgerliga
reformism och opportunism som utmärker såväl anarkismen som den borgerliga ”vänstern”
i övrigt. Och det bör väl vara ganska uppenbart för var och en att ”åk hem” – aktionen
knappast lär bidra till att förmå de polska arbetarna att organisera sig för revolution eller
förena sig med de svenska arbetarna mot kapitalet.
KP:s aktion mot de polska arbetarna måste ses i sitt
sammanhang, d.v.s. som en del av partiets politik i sin helhet. Sedan flera år
tillbaka har KP (i likhet med sossarna och andra) försökt sno röster från SD
och V genom att hänga på den imperialistiska statens hetskampanjer mot
invandrare och för hårdare repression, fler poliser o.s.v. Parollen ”åk hem” följer
samma logik som partiets övriga paroller ”krafttag mot de kriminella”, ”stärk
Sveriges gränsskydd”, som i sin tur är ungefär samma paroller som vi idag hör
från vartenda riksdagsparti från M och SD till S och V. Att en sådan politik
knappast har något att göra med varken marxism-leninism eller revolution har
kanske blivit uppenbart även för KP själva, då de som bekant i samma veva har
gjort sig av med både (r) och –ml i partiets namn.
Men den reaktionära smörja - hafsigt förklädd till ”arbetarpolitik”
- som KP nu prånglar ut går längre tillbaka än de senaste årens valkampanjer.
Ända sedan den tid då KFML(r) blev KPML(r) och ”bröt med maoismen”, så har
partiet tagit allt större kliv bort från marxismen och den revolutionära
kampen, för att i stället anta en närmast anarkosyndikalistisk linje och
fokusera allt mer på de borgerliga valen, fackföreningarna och den ekonomiska
kampen. I stället för att låta strejkerna och det legala arbetet tjäna till att
bygga ett revolutionärt Parti, ett Parti av ny typ, en arbetarklassens förtrupp
för att beväpna och leda klassen i väpnad kamp för att krossa den borgerliga
staten och bygga arbetarstaten, så användes de till att bygga ännu ett
borgerligt ”socialistiskt” parti, utformat för borgarklassens val, för att fiska
röster genom reformlöften och sprida illusioner om en mer eller mindre fredlig ”revolution”
i en avlägsen framtid. I stället för ett parti baserat på de breda massorna av de
mest förtryckta och exploaterade arbetarna, blev det ett parti baserat på
arbetararistokratin, på de fackliga karriäristerna och på de småborgerliga
tjänstemännen, d.v.s. de samhällsskikt vars materiella intressen är bundna till
den borgerliga imperialistiska staten och till socialfascismens korporativa
organisationer.
Politiskt tog sig detta uttryck i att de marxistiska och
leninistiska principer, som partiet fortfarande påstod sig försvara, ersattes
av ett slags påstått ”arbetarklassens sunda förnuft”, vilket i verkligheten
inte betydde något annat än att upphöja det borgerliga inflytandet inom klassen
till vägledande ideologi. D.v.s. raka motsatsen till det som Lenin kallade ”kärnan i den marxistiska taktiken”,
att ”stiga längre och djupare ned, till
de verkliga massorna”, till den del av klassen som ”inte är infekterad av den borgerliga respektabiliteten”. Som så
många andra partier, vilka har övergett marxismen och revolutionen, så satsade
KP allt på den ekonomiska kampen och det legala arbetet under förevändningen
att ”skapa opinion” och ”samla krafter” för en framtida revolution, ända tills
det där med revolutionen och socialismen blev allt mer diffust och avlägset och
det enda som återstod var gammal vanlig reformism och opportunism i kapitalets
ledband. Det är därför också helt logiskt, att KP sedan länge fördömer alla
våldsamma protester och aktioner mot borgarstaten som ”anarkistiska” och
uppmanar till laglydighet och ”ordning och reda”.
KP är inte heller det första ”arbetarpartiet” i historien
vars reformism och opportunism lett till chauvinistiska och rent rasistiska
ställningstaganden. När kapitalisterna i USA och i andra länder började använda
de svarta före detta slavarna och de förtryckta folken från kolonierna för att hetsa
arbetare mot arbetare i konkurrensen om jobben och lönerna, så var det ofta
just dessa, de mest rättslösa och nedtryckta arbetarna, som användes som
strejkbrytare. Så kunde de vita arbetarna hetsas mot de svarta, precis som de
engelska arbetarna hade hetsats mot de irländska i 1800-talets England, och på
så vis kunde arbetarklassen hållas splittrad och en del av klassen t.o.m.
förmås att identifiera sig med den imperialistiska borgarklassen och dess stat
i stället för med den internationella arbetarklassen. Mikael Nyberg har tagit upp exemplet med de sydafrikanska kommunister som, i uppror mot gruvägarnas
försök att dumpa löner och anställningsvillkor med hjälp av svarta arbetare,
reste parollen ”arbetare i alla länder, förena er för ett vitt Sydafrika”.
På samma sätt kan borgarklassen och dess lakejer inom arbetarklassen idag rikta
arbetarklassens vrede mot ”invandringen”, mot ”brottsligheten”, mot muslimer
eller polacker i precis samma syfte: att göra åtminstone en del av
arbetarklassen och det arbetande folket till den imperialistiska utsugningens
försvarare, ofta med hjälp av just ”arbetar”-retorik och löften om reformer.
KP:s nuvarande politik är ett skolexempel på hur
socialchauvinismen (socialism i ord, proimperialistisk borgerlig nationalism i
handling) och dess rasism är en direkt följd av revisionismen och opportunismen
inom arbetarrörelsen, och på hur denna har vuxit fram som en följd av
imperialismen och dess uppdelning av världen i rika imperialistländer och
förtryckta, utsugna s.k. låglöneländer.
Hur bör då arbetarrörelsen förhålla sig till den importerade
arbetskraft som utnyttjas för lönedumpning? För reformister och anarkister, som
inte har någon verklig avsikt att störta kapitalismen, handlar allt om att
försvara de kortsiktiga ekonomiska intressena hos arbetarna i det egna landet,
på den egna arbetsplatsen eller i den egna organisationen. För kommunisterna
och revolutionärerna är kampen för dagskraven en del av, och ett sätt att
utveckla, kampen för att ta makten och störta hela utsugarsystemet, och därför står
kampen för att ena klassen internationellt och beväpna den med proletär ideologi och politik i
främsta rummet. En av kommunisternas viktigaste uppgifter är att krossa
socialchauvinismens splittrande inflytande inom arbetarklassen, för att klassen
i hela världen ska kunna gå i spetsen för kampen mot imperialismen i förbund
med de förtryckta folken. Ett ”arbetarparti” som utger sig för att vara
antiimperialistiskt och kämpa för att ena klassen över gränserna, men samtidigt
försöker vinna sympatier genom att hänga på kapitalets hetskampanjer, det är
inget arbetarparti.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.