Låten "Police State" av hip hop-gruppen Dead Prez börjar med ett utdrag ur ett tal av en viss Chairman Omali Yeshitela, som tydligen är grundare av rörelsen the Uhuru Movement. Vi vet inte mycket om Omali eller Uhuru-rörelsen, men vad han säger i det här stycket är en ganska bra sammanfattning av marxismens uppfattning om staten, och tyder på att Omali har läst en del Lenin.
Såhär säger Chairman Omali:
You have the emergence in human society
Of this thing that's called the State
What is the State? The State is this organized bureaucracy
It is the police department. It is the Army, the Navy
It is the prison system, the courts, and what have you
This is the State it is a repressive organization
But the state and gee, well, you know,
You've got to have the police, cause..
If there were no police, look at what you'd be doing to yourselves!
You'd be killing each other if there were no police!
But the reality is
The police become necessary in human society
Only at that junction in human society
Where it is split between those who have and those who ain't got
Vi kan bara hålla med. I Staten och revolutionen skriver Lenin bl.a.:
"Staten är en produkt och en yttring av klassmotsättningarnas oförsonlighet. Staten uppkommer där, då och i den mån klassmotsättningarna objektivt sett inte kan försonas. Och omvänt: Statens existens bevisar att klassmotsättningarna är oförsonliga." (V.I. Lenin - Staten och revolutionen)
"Enligt Marx är staten ett organ för klassvälde, ett organ för den ena klassens undertryckande av den andra; den skapar en "ordning", som legaliserar och befäster detta förtryck, i det den dämpar klassernas sammandrabbningar." (ibid.)Och sedan fortsätter han med att tala om hur de falska, borgerliga "socialisterna" - mensjevikerna, revisionisterna - förvränger marxismen och påstår att staten inte alls är någon förtrycksapparat, utan ett medel för att "försona" klasserna. Dessa småborgerliga "demokrater" påstår alltså att den borgerliga staten kan användas för att lösa konflikten mellan "those who have and those who ain't got". Vi kommunister och alla arbetare som får känna på borgarstatens förföljelser vet att det är lögn.
"Under revolutionen 1917 t.ex., när frågan om statens roll och betydelse just reste sig i hela sin vidd, praktiskt reste sig som en fråga om omedelbar aktion och därtill en aktion i massomfattning, gled alla socialistrevolutionärer och mensjeviker med ens och fullständigt ned i den småborgerliga teorin om klassernas "försoning" genom "staten". Otaliga resolutioner och artiklar av politiker från dessa båda partier är helt genomsyrade av denna kälkborgerliga och brackiga teori om "försoning". Att staten är ett organ för en bestämd klass herravälde, en klass som inte kan försonas med sin antipod (med den motsatta klassen), detta är den småborgerliga demokratin aldrig i stånd att begripa. Förhållandet till staten är ett av de mest åskådliga uttrycken för att våra socialistrevolutionärer och mensjeviker alls inte är socialister (vilket vi bolsjeviker alltid bevisat), utan småborgerliga demokrater med nästan-socalistisk fraseologi." (ibid.)Att fundera över: vilka "småborgerliga demokrater med nästan-socialistisk fraseologi" finns det idag i Sverige som menar att den borgerliga staten skall användas för att "försona klasserna"? Vilka finns det inom "vänstern" som försvarar den borgerliga statens våldsmonopol?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.