Vi välkomnar härmed våra läsare till denna nya blogg, som vi
kommer att ägna åt att titta på alla möjliga ämnen; politik, arbete, film,
aktuella händelser i Sverige och i världen, ja kort sagt lite allt möjligt. Vår
idé är att göra detta utifrån ett annat perspektiv än det som är vanligt idag,
nämligen utifrån världens arbetares och förtryckta folks perspektiv i stället
för borgarnas och de borgerliga intellektuellas perspektiv.
Det råder minst sagt revolutionära stämningar i världen
idag, ja t.o.m. på sina håll i det "trygga och fredliga Sverige". Överallt
reser sig de arbetande folken mot alltmer intensiv utsugning och förtryck, och utsugarna
som har makten blir tvungna att hitta sätt att hantera det, kontrollera det för
att upprätthålla den nuvarande ordningen, både genom öppen diktatur (mord,
övervakning, tortyr etc.) och genom "demokratiska metoder"
(opinionsbildning, kontroll över utbildning, media etc.). Den härskande
borgarklassen måste se till att ha så många som möjligt av undersåtarna på sin
sida i sin strävan att hålla nere upproret i det egna landet och i de
förtryckta nationerna i tredje världen, och i sin konkurrens med andra makter
om världsherraväldet. Ett gammalt beprövat sätt är att hålla sig med en
borgerlig s.k. "vänster", en s.k. "arbetarrörelse" som
utger sig för att bekämpa kapitalismen och representera det arbetande folket,
men som i verkligheten bara går borgarnas ärenden - den svenska
socialdemokratin är ett välkänt exempel.
Den del av arbetarrörelsen som under andra hälften av
1800-talet övergav alla de borgerliga och småborgerliga socialisternas och
anarkisternas utopiska drömmande, och i stället tog itu med hur arbetarrörelsen
konkret skall uppnå sina mål, var den som sammanfattades och vägleddes av marxismen,
och dess program var det Kommunistiska Manifestet av Marx och Engels. Kampen
fortsatte förstås, och rörelsen skulle delas fler gånger: en del lät sig köpas
och valde att anpassa arbetarrörelsen till det borgerliga systemet, till den
borgerliga ”respektabiliteten” och till de kapitalistiska imperiernas behov,
medan andra höll fast vid Manifestet och arbetarrörelsens mål: att
arbetarklassen skall ta makten för att kunna avskaffa utsugningen och
klassamhället. När klassförrädarna i den Andra Internationalen, de som blev
dagens socialdemokrater, ställde sig bakom imperialisternas krig och utsugning
av tredje världen, och t.o.m. gjorde sin ”arbetarrörelse” beroende av detta
system och integrerad i det, så höll kommunisterna fast vid Manifestet och
arbetarrörelsens mål, och tillämpade vad Lenin kallade socialismens
grundprincip: ”ett folk, som förtrycker andra folk, kan inte vara fritt”.
Vi som gör den här bloggen anser att de mål och principer
som slogs fast i det Kommunistiska Manifestet, och som sedan tillämpades av
arbetarklassen i revolutioner och i socialistisk uppbyggnad i stora delar av
världen, fortfarande är fullt giltiga. Vi menar att orsaken till att det idag
inte finns någon enad och stark arbetarrörelse i Sverige eller världen, är att
de som utger sig för att representera arbetarklassen, ja t.o.m. de flesta av de
som kallar sig "revolutionärer" eller "kommunister", har
övergett just dessa mål och principer, och i stället anpassat sig till vad som
är acceptabelt för dem som har makten. Speciellt i länder som Sverige, d.v.s.
imperialistiska länder vars hela ekonomi är baserad på att suga ut inte bara
den inhemska arbetarklassen, utan de arbetande folken i tredje världen, ser vi
en ”vänster” som är en DEL av detta system i stället för dess motsats. En
”vänster” som har övergett alla tankar på att arbetarklassen skall ta makten
och avskaffa kapitalismen, avskaffa hela det imperialistiska världssystemet,
och i stället hoppas på att kunna rädda detta fallfärdiga system med lite mer
”välfärd”, så att arbetarna här hemma förlitar sig på de svenska
monopolkapitalisternas ”goda vilja” i stället för att ena sig med
arbetarklassen och de förtryckta folken i resten av världen. En ”vänster” som för länge sedan slutat handla
om arbetarklassens intressen och kamp för makten, och i stället sprider de
myter den lärt sig på de borgerliga universiteten; att ”arbetarklassen inte
finns längre”, att ”marxismen har misslyckats”; en ”vänster” som därför nu i
stället ägnar sig åt att ”förbättra” diverse förtryckta ”marginalgruppers”
prekära situation och allt möjligt annat de kan komma på för att försöka få
bort arbetarklassen och de förtryckta folken ur ekvationen.
Vi avslutar detta inlägg med att citera vad Marx och Engels
skrev i Manifestet, under avsnittet ”den konservativa eller borgerliga
socialismen”, för det är onekligen ganska träffande när vi talar om dagens
”vänster”:
”En del av bourgeoisin
önskar avhjälpa de sociala missförhållandena för att trygga det borgerliga
samhällets bestånd.
Dit hör: ekonomer, filantroper, humanister, förbättrare av de arbetande klassernas läge, välgörenhetsorganisatörer, djurskyddsvänner, måttlighetsivrare, kråkvinkelreformatorer av brokigaste slag. Och denna borgerliga socialism har även utformats till hela system.
(…)
Den borgerliga socialismen vill bibehålla det moderna samhällets levnadsbetingelser utan de nödvändigt därur framgående striderna och farorna. Den vill behålla det bestående samhället med undantag av de element, som revolutionerar och upplöser det. Den önskar en bourgeoisi utan proletariat. Bourgeoisin föreställer sig naturligtvis den värld, vari den härskar, som den bästa av världar. Den borgerliga socialismen utarbetar denna trösterika föreställning till ett halvt eller helt system. När denna uppmanar proletariatet att förverkliga detta system och draga in i det nya Jerusalem, så begär den i grunden blott att det skall kvarstanna i det nuvarande samhället men avstå från sin föreställning om detsamma såsom någonting förhatligt.”
Dit hör: ekonomer, filantroper, humanister, förbättrare av de arbetande klassernas läge, välgörenhetsorganisatörer, djurskyddsvänner, måttlighetsivrare, kråkvinkelreformatorer av brokigaste slag. Och denna borgerliga socialism har även utformats till hela system.
(…)
Den borgerliga socialismen vill bibehålla det moderna samhällets levnadsbetingelser utan de nödvändigt därur framgående striderna och farorna. Den vill behålla det bestående samhället med undantag av de element, som revolutionerar och upplöser det. Den önskar en bourgeoisi utan proletariat. Bourgeoisin föreställer sig naturligtvis den värld, vari den härskar, som den bästa av världar. Den borgerliga socialismen utarbetar denna trösterika föreställning till ett halvt eller helt system. När denna uppmanar proletariatet att förverkliga detta system och draga in i det nya Jerusalem, så begär den i grunden blott att det skall kvarstanna i det nuvarande samhället men avstå från sin föreställning om detsamma såsom någonting förhatligt.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.